To content
Department of Educational Sciences and Psychology
Research assistant

Tijen Atkaya

Focus of work

  • Early childhood education in the day care system
  • Organizations in the system of early childhood education, care and education
  • Qualitative research methods

Office hours

You can book your consultation appointment via the link. Please send me your request by e-mail and indicate whether you would like to have the consultation on site at the university, by telephone or via Zoom.

Requests for theses:

Students pursuing "Teaching at Vocational Colleges - Specialization in Social Education" and "Educational Sciences - Elective Field of Social Work" who are interested in writing their Bachelor's or Master's thesis with me, please note the following points:

  • Please send inquiries in writing by e-mail. If you are asking other people at the same time, please put them in CC in your e-mail. This makes internal organization easier and we can provide feedback more quickly.
  • Please send the topic, the question and an initial outline (with literature if necessary) with your request.

More information

Scientific career

since 10/2023
Research associate, doctoral thesis at the Research Center Education and Upbringing in Childhood/TU Dortmund

2018 - 2022
Research associate at the research network DJI/TU Dortmund, BMBF-funded project Träger und ihre Kitas - Träger-Einrichtungs-Kooperation im Spannungsfeld von Steuerung und Unterstützung (TrEiKo) (Childcare providers and their daycare centers - cooperation between providers and facilities in the area of conflict between control and support)

2017 - 2018
Research assistant at the research network DJI/TU Dortmund, MKJFGFI funded project Child day care NRW

2016 - 2017
Research assistant at the Institute of Social Sciences at the Department of Urban and Regional Sociology, Humboldt University of Berlin, project Motherhood in the Metropolis

2013 - 2016
Research assistant at the Research and Development Institute PädQUIS gGmbH, BMFSFJ-funded project Lernort Praxis (Learning Place Practice)

2016
Evaluator in the state program Family Center North Rhine-Westphalia, PädQUIS FZ - Familienzentrumzertifizierungs GmbH.

Academic qualifications

2017
M.A. practice research in social work and pedagogy. Alice-Salomon University of Applied Sciences Berlin

2013
B.A. Social Work. Protestant University of Applied Sciences Rhineland-Westphalia-Lippe Bochum

2008
State-certified educator. Herwig-Blankertz Vocational College Recklinghausen

Further education

2015
Further training as quality management representative and internal auditor certified according to the DVWO quality model and DIN EN ISO 9001:2008

Dissertation project

A description will follow shortly.

Supervisors

First supervisor: Prof.'in Dr.'in Nina Hogrebe
Second supervisor: Prof. Dr. Peter Cloos

Atkaya, Tijen (forthcoming): Quantitative Analysen zur Entwicklung und Fortschreibung der pädagogischen Konzeptionen von Trägerorganisationen und ihrer Einrichtungen. In: Meiner-Teubner, C./Fuchs-Rechlin, K./Madeira Firmino, N. (Hrsg.) (im Druck): Träger und ihre Kitas. Trägerhandeln im Spannungsfeld von Steuerung und Unterstützung. Eigenverlag Forschungsverbund DJI/TU Dortmund.

Fuchs-Rechlin, K./Peters, J./Gerth, M./Müller, S./Atkaya, T./Meiner-Teubner, C. (2021): Qualität der Steuerung oder Steuerung der Qualität? – Theoretische und methodische Überlegungen am Beispiel der TrEiKo-Studie. In: Bilgi, Oktay/Blaschke-Nacak, Gerald/Durand, Judith/Schmidt, Thilo/Stenger, Ursula/Stieve, Claus (Hrsg.) (2021): „Qualität“ revisited. Theoretische und empirische Perspektiven in der Pädagogik der frühen Kindheit. Beltz Juventa.

Atkaya, T./Meiner-Teubner, C. (2017): Flexibilität der Kitas hinsichtlich ihrer Öffnungszeiten. In: KiTa aktuell Recht. 15. Jg. Heft 4.2107. S. 105-107.

Atkaya, T./Meiner-Teubner, C. (2021): Träger und ihre Kitas – Träger-Einrichtungs-Kooperation im Spannungsfeld von Steuerung und Unterstützung. Erste Ergebnisse aus dem Projekt TrEiKo. Forum 7: Qualitätsentwicklung in der frühen Bildung: Beiträge der empirischen Forschung. BMBF-Bildungsforschungstagung.

Atkaya, T./Gerth, M./Müller, S./Peters, J. (2020): Träger Einrichtungs-Kooperation – Eine Frage der Strukturqualität? Digitale Postersession. DGfE Kongress.

Atkaya, T./Fuchs-Rechlin, K./Müller, S. (2019): Qualität eine Frage der Kooperation?! Erste Ergebnisse aus dem Projekt TrEiKo. „Qualität“ in der Pädagogik der frühen Kindheit – Neue empirische und theoretische Perspektiven. Tagung der DGfE Theorie- und Empirie-AG.

Atkaya, T. (2017): plusKITA-Einrichtungen und Kindertageseinrichtungen mit zusätzlichem Sprachförderbedarf – Die Verteilung der Landeszuschüsse nach dem Kinderbildungsgesetz des Landes Nordrhein-Westfalen. Expert*innentagung zu methodischem Vorgehen und aktuellen Erkenntnissen. Evidenzbasierte Überprüfung von Sprachförderkonzepten bei ein- und mehrsprachigen Kindern im Vorschulalter.

Academic self-administration

since 04/2021
Member of the Academic and Artistic Staff Council/TU Dortmund

06/2022 - 09/2023
Full-time member of the staff council for academic and artistic employees

Editorships

2022
Co-editor: Yallah Salon – Das Magazin der Perspektiven. Thema: Arbeit + Illusion. Erschienen bei edition assemblage.

2020
Co-Editor: Yallah Salon - Das Magazin der Perspektiven. Theme: Kompliz*innenschaft. Published by Salon der Perspektiven.

Memberships and Commitments

since 2017
German Society for Educational Science (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft)

since 2010
Trade Union for Education and Science (Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft)

2017 - 2021
Member of the board of the ABA Fachverband Offene Arbeit mit Kindern und Jugendlichen e.V. (Association for Open Work with Children and Adolescents).

Funding

2020 - 2022
Mentee in the PhD funding guideline mentoring³ of the Research Academy Ruhr. Mentor: Prof.'in Dr.'in Petra Strehmel.