To content
Department of Educational Sciences and Psychology
scientific employee

Tessa-Marie Menzel, M. A.

Main focus in research and teaching

  • Family research
  • Social media in the context of family and gender
  • Counseling and interviewing
  • Didactics of social pedagogy
  • Heterogeneity, inclusion and individual support

More information

Since 2019 PhD in Educational Science at the Technical University of Dortmund More information: here.

Since 2018 Research Assistant at the Institute for Social Pedagogy, Adult Education and Early Childhood Education (ISEP), Technical University.

2015-2018 Student assistant at the Institute of Educational Science, University of Osnabrück, Department of Socialization.

2015-2018 Master's degree in Educational Science (Master of Arts) at the University of Osnabrück with a focus on education in social heterogeneity

2012-2015 Bachelor studies of Educational Science and Philosophy (Bachelor of Arts) at the University of Osnabrück.

Since 2022 Career certificate program "Academia & Research", Graduate Center of the Technische Universität Dortmund

2019 - 2022 Continuing education "Professional Teaching Competence for Higher Education", Netzwerk Hochschuldidaktik NRW, Technical University of Dortmund

2018 - 2019 Continuing education "Systemic Counseling", Arbeitskreis soziale Bildung und Beratung e.V., Münster, Germany

2013 - 2015 Continuing education "Person-centered counseling", Gesellschaft für personenzentrierte Psychotherapie und Beratung e.V. (GwG), Münster

  • German Society for Educational Science (DGfE), Section for Social Pedagogy and Early Childhood Education and Section for Women's and Gender Studies in Educational Science (associate member)
  • European Society on Family Relations (ESFR)
  • Network Women's and Gender Studies NRW
  • Network Educational Family Research
  • "#Orientierung – Social Media als Ratgebermedium?“, ein Vortrag im Rahmen der TikTokTalks des ZeBo Hagen, November 2024, FernUniversität in Hagen (online)
  • "#TradWife, #AlphaMale und Co. - Ein gendersensibler Blick auf Trends in den Sozialen Medien", ein Vortrag im Rahmen der digitalen Vortragsreihe des Instituts für Soziale Arbeit und Sozialpädagogik, November 2023, Leuphana Universität Lüneburg (online)
  • "#momlife - Mutterschaft in den Sozialen Medien", ein Vortrag im Rahmen des 22. Symposium der Vereinigung für Interdisziplinären Frühförderung e.V. (VIFF), September 2023, Universität zu Köln
  • "Sharenting - A violation against childrens rights?!", ein Symposiumsbeitrag im Rahmen der Tagung "Family Life - Troubling Family Relations and Practices" der European Society on Family Relations (ESFR), Juni 2023, Roskilde University, Dänemark
  • „Leitbilder ‚guter‘ Mutterschaft – Ein Dissertationsprojekt zur Darstellung von Mutterschaft in den sozialen Medien am Beispiel der Mumfluencerinnen“, ein Beitrag im Rahmen des 21. Netzwerktreffen Wissenssoziologischer Diskursanalyse, Juni 2021, Onlineveranstaltung
  • "Kritische Reflexion mithilfe von Portfolios im Lehramtsstudium der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik", ein Forumsbeitrag im Rahmen der Jahrestagung der DGfE-Kommission Sozialpädagogik, März 2021, Universität Erfurt (online)
  • Menzel, Tessa-Marie (2024): Instagram als Ratgebermedium am Beispiel der Momfluencerinnen. Oder: "keiner muss sich durch Bücher wälzen". In: Sauerbrey, Ulf; Großkopf, Steffen; Ott, Christine (Hrsg.): Empirische Ratgeberforschung. Forschungszugänge und Befunde zu Produkten, Angebot und Inanspruchnahme ratgeberhafter Medien. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. doi.org/10.35468/6097
  • Menzel, Tessa-Marie (2023): #bedürfnisorientiert und #bindungsorientiert. Ein Erziehungstrend in den Sozialen Medien. In: Sozial Extra, 47 (6). doi.org/10.1007/s12054-023-00639-8
  • Equit, Claudia; Menzel, Tessa-Marie (2023): Theorielose Empirie? Ideen zu einem theoretisch sensibilisierten Forschen mit der Grounded Theory. In: Ecarius, Jutta; Oliveras, Ronnie (Hrsg.): Qualitatives Forschen in der Erziehungswissenschaft. Prozesse und Vielfalt der rekonstruktiven Erkenntnisgewinnung. Barbara Budrich.
  • Heller, Patricia; Menzel, Tessa-Marie; Kassis, Wassilis (2018): Resilient trotz Ausgrenzung? Muslimische Studierende im Spannungsfeld zwischen Normalisierung und Visibility. In: Hafez, Farid (Hrsg.): Jahrbuch für Islamophobieforschung 2018. New academic press. S. 89-110.