Svenja Marks, M. A.
Main areas of work
- Pedagogical relationships (intimacy, closeness and violence),
- Child and youth welfare,
- Child protection and prevention of sexualized violence,
- Professionalization research,
- Educational research,
- Methods of reconstructive social work
More information
Since 10/2020 Research assistant in the field of social pedagogy considering its fields of action and institutions at the Institute for Social Pedagogy, Adult Education and Pedagogy of Early Childhood (ISEP), Faculty 12 Educational Science, Psychology and Educational Research, TU Dortmund University
12/2020 - 09/2021 Doctoral final year scholarship holder at the University of Kassel.
01/2018 - 11/2020 Research assistant in the project "Pedagogical Intimacy - Study of patterns of shaping pedagogical relationships in different fields of action" (PISUM) at the University of Kassel.
04/2016 - 06/2018 Research assistant in the project "Scientific support of professional fields of action in dealing with child welfare endangerment and in establishing sustainable cooperation structures in child protection" at the University of Kassel.
11/2014 - 03/2016 Research assistant in the project "Education as an exponent of individual and regional development - evidence-based needs assessment and networked competence development" at the Technical University of Kaiserslautern.
10/2013 - 09/2014 Social worker at the Diakonisches Werk an der Saar in a residential group for unaccompanied minor refugees as well as at the Inobhutnahme- und Clearingstelle Neunkirchen.
10/2012 - 09/2014 Research assistant for foreign affairs at the Faculty of Social Sciences of the HTW of Saarland.
04/2009 - 09/2012 Student assistant to Prof. Dr. Klaus Kraimer, Professorship for Theory, Practice and Empiricism of Social Work at the HTW des Saarlandes.
08/2013 - 09/2013 Participant and lecturer in the Summer School "Interpretation and Understanding" on qualitative research methods in education and social sciences at Kangnam University in South Korea.
08/2009 - 10/2009 Internship at the HIV/AIDS orphanage "Hope Village" for children and youth in Katutura, Namibia.
Currently, ongoing doctoral studies with Prof. Dr. Werner Thole at the Department of Human Sciences at the University of Kassel, working title: "Production of life forms in and through pedagogical practices - reflections on the possibilities of a practice-theoretical educational research".
10/2012 - 09/2014 Master's program "Educational Sciences" with a focus on "Reconstructive Educational Research" at the Johannes Gutenberg University in Mainz.
10/2008 - 09/2012 Bachelor's program "Social Work and Childhood Education" at the Saarland University of Applied Sciences (HTW).
- Teaching research project "Theory and Empiricism in Social Work" in the Master of Educational Science
- Advanced seminar "Social policy and social services using the example of child protection" in the Bachelor of Educational Science
- Advanced seminar "Social Services and Social Policy" in Bachelor Social Pedagogy
Beiträge in Sammelbänden und Zeitschriften
2022
- Hildebrand, J./Marks, S./Retkowski, A./Thole, W. (2022): Praxistheoretische Perspektiven auf pädagogische Beziehungen. Konsens und Zustimmung zu körperlicher Nähe und die Modulierung von Geschlecht. In: Zeitschrift für Sozialpädagogik, 20 (1), S. 20-39.
- Marks, S./Kowalski, M./Retkowski, A. (2022): Sexualisierte Gewalt und Soziale Arbeit. In. Thole, W.: Grundriss Soziale Arbeit. 5. Auflage. Wiesbaden: Springer VS (im Erscheinen).
- Sehmer, J./Marks, S./ Thole, W. (2022): Professionalität im Zeitalter der Singularisierung und Entgrenzung disziplinärer und beruflicher Zuständigkeiten. In: Hopmann, B./Marr, E./Molnar, D./Richter, M./Thieme, N./Wittfeld, M. (Hrsg.): Soziale Arbeit im schulischen Kontext. Zuständigkeit, Macht und Professionalisierung in multiprofessionellen Kooperationen. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, (im Erscheinen).
2021
- Fritz, F./Janotta, L./Marks, S./Prigge, J./Schirmer, S. (2021): Lehr- und Forschungsbedingungen: Wann kommt die Antwort der Fachgesellschaften auf #IchbinHanna?, Debatte. Beiträge zur Erwachsenenbildung, 1-2021, online first, S. 1-6. doi.org/10.3224/debatte.v4i1.05
- Marks, S. (2021): Intimität und Nähe gestalten. In: infodienst – Das Magazin für kulturelle Bildung, Heft 139, S. 22-23.
- Sehmer, J./Marks, S./ Thole, W. (2021): Studieren und Forschen. Überlegungen zum Format dialogischer Wissenstransformation. In: Gedik, K./Wolff, R. (Hrsg.): Kinderschutz in der Demokratie – Eckpfeiler guter Fachpraxis: Ein Handbuch. Leverkusen, Opladen: Barbara Budrich Verlag, S. 581-606.
- Engelbracht, M./Leissenberger, F./Marks, S. (2021): Relationierungen zu Familie in Institutionen der Kinder- und Jugendhilfe zwischen Anschlussfähigkeit und Abgrenzung. In: Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit (Hrsg.): Familie im Kontext pädagogischer Institutionen. Theoretische Perspektiven und empirische Zugänge. Weinheim: Beltz Juventa, S. 101-113.
2020
- Sehmer, J./Gumz, H./Marks, S./Thole, W. (2020): Dialog statt Transfer. Dialogische Transformationen von Wissen in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit als Herausforderung für Praxis, Forschung und Theorie. In: corax, 20 (3), S. 13-16.
- Sehmer, J./Marks, S. (2020): Kinderschutz 2018. In: Thole, W./Wagner, L./Stederoth, D. (Hrsg.): ‚Der lange Sommer der Revolte‘. Soziale Arbeit und Pädagogik in den frühen 1970er Jahren. Wiesbaden: Springer VS, S. 81–88.
- Thole, W./Marks, S. (2020): Soziale Arbeit im und nach dem sozialpädagogischen Jahrhundert. Überlegungen zum Status Quo einer weiterhin expandierenden Profession. In: Fischer, J./Graßhoff, G. (Hrsg.): Fachkräfte! Mangel! Die Situation des Personals in der Sozialen Arbeit. 3. Sonderband Sozialmagazin. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, S. 11–22.
2019
- Sehmer, J./Gumz, H./Marks, S./Prigge, J./Rohde, J./ Schildknecht, L./Simon, S. (2019): Dialogische Wissenstransformation. Zum Beitrag qualitativ-rekonstruktiver Forschung für das Projekt der Sozialen Arbeit. In: Cloos, P./ Lochner, B./ Schoneville, H. (Hrsg.): Soziale Arbeit als Projekt. Konturierungen von Disziplin und Profession. Wiesbaden: Springer VS, S. 171-184.
- Thole, W./Cloos, P./Marks, S./Sehmer, J. (2019). Alltag, Organisationskultur und beruflicher Habitus. Zur Kontextualisierung von Nähe und Distanz im sozialpädagogischen Alltag. In: Dörr, M. (Hg.): Nähe und Distanz. Ein Spannungsfeld pädagogischer Professionalität. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, S. 204-216.
- Marks, S./Thole, W. (2019): Nähe und Distanz in pädagogischen Beziehungen. In: Sozialpädagogische Impulse 2/2019, S. 25-27.
- Sehmer, J./Marks, S./Thole, W. (2019). Wissen im Dialog. Transformation zwischen Wissenschafts- und Handlungspraxis. In: Sozial Extra, 43 (4), S. 259-262
- Kraimer, K./Altmeyer, L./Marks, S. (2019): Fallrekonstruktive Soziale Arbeit – Entwicklungslinien und Bezüge zur professionalisierten Praxis. In: Hoff, Walburga/Bender-Junker, Birgit/Kraimer, Klaus (Hrsg.): Rekonstruktive Wissensbildung. Historische und systematische Perspektiven einer gegenstandsbezogenen Theorie der Sozialen Arbeit, Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, S. 229-244.
- Franzheld, T./Marks, S./Sehmer, J. (2019): Die Fallrekonstruktion als Methode der Verständigung in der Transferforschung. In: Cloos, Peter/Fabel-Lamla, Melanie/Kunze, Katharina/Lochner, Barbara (Hrsg.): Pädagogische Teamgespräche. Methodische und theoretische Perspektiven eines neuen Forschungsfeldes. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, S. 187-205.
2018
- Kowalski, M./Hildebrand, J./Marks, S./Retkowski, A./Thole, W./Schäfer, D./Behnisch, M. (2018): Pädagogische Intimität. Zur Untersuchung von Mustern der Gestaltung pädagogischer Beziehungen in unterschiedlichen Handlungsfeldern. Interdisziplinäre Fachzeitschrift für Prävention und Intervention (DGfPI), 21 (2), S. 188–201.
- Marks, S./Sehmer, J./Hildenbrand, B./Franzheld, T./Thole, W. (2018): Verwalten, Kontrollieren und Schuld zuweisen. Praktiken im Kinderschutz – empirische Befunde. Zeitschrift für Sozialpädagogik, 16 (4), S. 341–362.
- Thole, W./Klomann, V./Rätz, R./Wolff, R./Marks, S./Sehmer, J./Biesel, K./Messmer, H. (2018): Für einen unterstützungsorientierten Kinderschutz. Kinderschutzpraxis zwischen Hilfe- und Kontrollauftrag, professionellen Einschätzungsprozessen und der Initiierung von Hilfs- und Unterstützungsangeboten. Sozial Extra, 42 (4), S. 50-52.
- Sehmer, J./Marks, S. (2018): Kinderschutz 2018. Alte Probleme und neue Herausforderungen im Spiegel der 68er Bewegung. Sozial Extra, 42 (3), S. 29-31.
- Marks, S./Sehmer, J. (2018): Forschungsnotiz: Wissenschaftliche Unterstützung professioneller Handlungsfelder im Umgang mit Kindeswohlgefährdung und beim Aufbau tragfähiger Kooperationsstrukturen im Kinderschutz. Forum Erziehungshilfen, 24 (2), S. 102-104.
- Marks, S. (2018): Die Konstruktion des Kindes im Verfassungsrecht: Folgerungen für Praktiken und Praxen des sozialpädagogischen Kinderschutzes. In: Kaul, Ina; Schmidt, Desirée & Thole, Werner (Hg.): Kinder und Kindheiten: Unsicherheiten. Herausforderungen. Zumutungen. Studien der Empirie der Kindheit und institutioneller Arrangements. Springer VS: Wiesbaden, S. 153-172.
- Marks, S./Sehmer, J./Thole, W. (2018): Arbeitsauftrag „Gefährdungsbereich“. Befunde aus einem Transferprojekt im Kinderschutz. Sozial Extra, 42 (2), S. 12-14.
2017
- Marks, S./Sehmer, J.: Familiale Autonomie im Kinderschutz: Rekonstruktion einer Einschätzung des Jugendamts zur Intervention und Prävention in einem Fall von Kindeswohlgefährdung. Sozialer Sinn. Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung, 18 (2), S. 203–230.
- Sehmer, J./Marks, S./Thole, W.: Zuständigkeit und Expertise: Eine Fallstudie zur Kooperation von Fachkräften eines Jugendamtes und einer Klinik im Kinderschutz. Neue Praxis, 47 (Sonderheft), S. 43–52.
- Thole, W./Marks, S./Sehmer, J.: Praktiken des Kinderschutzes im empirischen Blick. Sozialer Sinn. Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung, 18 (2), S. 167–178.
2015
- K. Kraimer/Marks, S.: Klassikervorstellung: Frederik M. Thrasher: The Gang. In: Rätz-Heinisch, Regina; Völter, Bettina (Hg.): Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit. Leverkusen, Opladen: Barbara Budrich Verlag, S. 313-316.
- Marks, S./Schwikal, A./Rohs, M.: Öffnung der Hochschulen – Ansätze und Herausforderungen einer evidenzbasierten Entwicklung von Studienangeboten für nicht-traditionelle Zielgruppen. In R. Arnold & u. a. (Hrsg.), Selbstgesteuert, kompetenzorientiert und offen?! Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, S. 91-106.
Herausgeberschaften
2022
Marks, S,/Schäfer, D./Hildebrand, J./Behnisch, M./Retkowski, A./Thole, W. (Hrsg.): Intimität in pädagogischen Beziehungen. Wiesbaden: Springer VS (in Vorbereitung).
2019
Sehmer, J./Marks, S./Thole, W. (Hrsg.): Wissen im Dialog, Themenschwerpunkt. In: Sozial Extra, 43 (4).
2018
Hauf, F./Cepok, T./Marks, S. (Hrsg.): Hochschulen in Hessen, Themenschwerpunkt. In: HLZ – Zeitschrift der GEW Hessen für Erziehung, Bildung, Forschung, 71 (6).
2017
Thole, W./Marks, S./Sehmer, J. (Hrsg.): Kinderschutz, Themenschwerpunkt. In: sozialersinn. Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung, 18 (2).
2021
- Doing singularities as a collective - Understanding adventure playgrounds as singularized entities in late modernity. Paper presented at the international and interdisciplinary TAPLA symposium "Adventure playgrounds of the past/for the future: current state of knowledge, issues and perspectives". Paris and Kassel, 08.12.21.
- with W. Thole: Intimacy in pedagogical relationships - theoretical reflections. Lecture in the context of the Theorie AG of the Kommission Sozialpädagogik in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Kassel, 03.12.2021.
2020
- with J. Sehmer & L. Schildknecht: Social Transformation through*in*trotz Education!? Workshop at Herr*Krit, the summer university critical of domination, in Kassel [Sars-CoV-19 pandemic postponed to 2021].
- with J. Hildebrand & J. Sehmer: Child protection in institutions and schools. Workshop at the Children's Rights Congress in Kassel [Sars-CoV-19-Pandemic-related postponement to 2021].
- with J. Hildebrand & W. Thole: Pedagogical Intimacy as a Practice of Solidarity. Paper presented at the working group "Defining, Empirically Recording and Improving the Quality of Pedagogical Relationships from a Human Rights Perspective" at the DGfE Congress 2020 in Cologne. [The conference had to be cancelled due to the Corona virus].
2019
- With J. Hildebrand & D. Schäfer: Empirical approaches to ways of designing pedagogical intimacy in different fields of action. Paper presented at the conference "Pädagogische Intimität" of the project "Pädagogische Intimität - Studie zur Untersuchung von Muster der Gestaltung pädagogischer Beziehungen in unterschiedlichen Handlungsfeldern" (PISUM). Kassel, 27.09.2019.
- With D. Schäfer & J. Hildebrand: The perspectives of children and adolescents on pedagogical relationships. Presentation at the conference "Pedagogical Intimacy" of the project "Pedagogical Intimacy - Study of Patterns of Shaping Pedagogical Relationships in Different Fields of Action" (PISUM). Kassel, 27.09.2019.
- On the reconstruction of relational relations by children and field-theoretical considerations on the constitution of 'pedagogical' relations. Paper presented at the 36th Empirie AG of the Commission for Social Pedagogy in the German Society for Educational Science (DGfE). Bielefeld, 05.07.2019.
- with D. Schäfer: Importance of intimacy for children's well-being in pedagogical relationships. Presentation at the interantional conference "Child maltreatment and well-being (CMW II): challenges across borders, research and practices". Berlin, March 22, 2019.
2018
- Intimacy as a reference point for actors in early intervention. Workshop at the 5th Early Help Conference "If dignity could see, speak, act... discourse and implementation strategies for dignified handling in early childhood" of the Early Help Center in the Main-Taunus-Kreis. Hofheim, 18.09.2018
2017
- with J. Sehmer: Studying and researching in child protection. Workshop at the 3rd Summer University Child Protection "Shaping framework conditions, supporting families, protecting children! Child protection and social work". Evangelische Hochschule für Soziale Arbeit und Diakonie des Rauhen Hauses. Hamburg, 02.09.2017
- With J. Sehmer: Familial autonomy in child protection. Presentation at the annual conference of the Commission for Social Pedagogy of the DGfE with the topic "Teilhabe durch*in*trotz Sozialpädagogik" in the working group "Aushandlung von Teilhabe im triadischen Spiel - Rekonstruktionen zu kindheitsbezogenen Handlungsfeldern". University of Vechta, 20.05.2017
- With J. Sehmer: Studying and researching in child protection. Lecture at the Forum for Dialogical Quality Development "Dialogues on Successful Child Protection Work in Democracy - Facts, Controversies, Developments". Stuttgart, 24.02.2017.
2016
- with J. Sehmer: Team consultations in ASD: organizational safeguarding or collegial case interpretation? Lecture and interpretation workshop at the Hildesheim CeLeB conference on educational research. Hildesheim, 15/16.09.2016.
- with J. Sehmer: Familiale Autonomie im Kinderschutz - Zur jugendamtlichen Praxis des Kinderschutzes im Modus der Kontrolle. Paper presented at the annual conference of the Arbeitsgemeinschaft Objektive Hermeneutik. Frankfurt am Main, 03.09.2016.
- With M. Czarny: Death and mourning in home education and foster care. Workshop in the context of the conference "Wenn Kinder und Jugendliche Trauern, Hilfen im Rahmen der Pflegekinderhilfe und der Heimerziehung" der Jugendhilfeeinrichtung tibb. Ibbenbüren, 19.03.2016.
2015
- with M. Rohs & C. Vogel: From supply-driven to demand-oriented academic education, 12th PASCAL Observatory Conference: Connecting Cities and Universities at Strategic Frontiers. Catania, Sicily, 08.10.2015.
- with C. Vogel, D. Van de Water & M. Rohs: Datengestützte Entwicklung von Studienangeboten, Jahrestagung der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Göttingen, 23.09.2015
- with A. Schwikal: Öffnung der Hochschulen - Ansätze und Herausforderungen einer datengestützten Entwicklung von Studienangeboten für nicht-traditionelle Zielgruppen, Fachtagung Selbstgesteuert, kompetenzorientiert und offen?! Current study, support and counseling structures put to the test. TU Kaiserslautern, 25.02.2015.
2014
- with K. Kraimer & L. Altmeyer: Fallrekonstruktive Soziale Arbeit - Zum methodischen Umgang mit Protokollen aus der professionalisierten Praxis, Interpretationsworkshop im Rahmen der Tagung "Rekonstruktive Wissensbildung Historische und gegenwärtige Perspektiven einer gegenstandsbezogenen Theorie der Sozialen Arbeit". Katholische Hochschule NRW, Münster Department, 29.11.2014.
- with K. Kraimer & L. Altmeyer: The significance of qualitative-reconstructive social research for the disciplinary development of social pedagogy, 24th Congress of the German Society for Educational Science. Humboldt University Berlin, 12.03.2014.
- Member of the network "Junge Wissenschaft Soziale Arbeit", since 2019 administrator of the mailing list JuWiSozA; self-subscription and unsubscription from the list are possible here .
- Associate member in the German Society for Educational Science (DGfE), since 2020 in the organizing team of the Empirics-AG of the Social Pedagogy Commission.
- Member of the Arbeitsgemeinschaft Objektive Hermeneutik e.V., since 2017 participation in the editorial board of the blog
- Member of the Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft (GEW), 2017-2021 Member of the chair team of the Hessian state specialist group for higher education and research, 2018-2021 Member of the chair team of the regional association for higher education and research in North Hesse
- Founding member, deputy speaker and treasurer in the association "Institute for Theory and Empiricism of the Social (ITES) - Workshop for Social Pedagogical Thinking e.V."