Jessica Prigge, M. A.
Main areas of work
- Pedagogy of childhood
- Professionalization and Evaluation
- (Educational) inequalities and poverty
- Reconstructive-qualitative social research
Office hours
Office hours during the lecture period: Thursday, 12:30 - 13:30
Office hours take place by telephone or video meeting; please contact us by e-mail beforehand.
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Since 10/2021 research associate at the Institute for Social Pedagogy, Adult Education and Pedagogy of Early Childhood (ISEP) at the Faculty of Education, Psychology and Educational Research at TU Dortmund University.
02-09/2021 research assistant in the BMBF-funded research project "KiSte - Children as Stakeholders" under the scientific direction of Prof. Dr. Werner Thole
07/2019 - 09/2021 scientific coordination of the master's program "Social Pedagogy in Education, Training and Continuing Education" in the Institute of Social Work of the Faculty 01 at the University of Kassel
07/2019 - 02/2021 scientific assistant in the department of educational science and out-of-school education under the direction of Prof. Dr. Werner Thole, Institute of Social Work in the Faculty 01 at the University of Kassel
05/2017 - 06/2019 research assistant at the Ev. Fröbelseminar of the Diakonie Hessen in the cooperation project "Dealing with and interpretations of poverty in day care centers for children" with the University of Kassel under the scientific direction of Prof. Dr. Werner Thole, Department of Educational Science with a focus on social work and out-of-school education
2013 - 2020 Lecturer (Lehrbeauftragte) in the master's program "Evaluation" at Saarland University in cooperation with htw saar with teaching focus on qualitative-recosntructive methods in evaluation as well as evaluation in education and social services
2012 - 2017 Lecturer for special tasks at the professorship for social science basics, social structure and evaluation at the faculty of social sciences of the htw saar, Prof. Dr. Dieter Filsinger with teaching focus on methods of empirical social research in social work and social science basics
2010 - 2014 Project assistant at the Faculty of Social Sciences of the Saarland University of Applied Sciences (htw saar) with Prof. Dr. Dieter Filsinger and Prof. Dr. Iris in evaluation projects from the field of childhood education, among others
2007 - 2011 Master studies in Evaluation with focus on "Evaluation of Social Services" at the Faculty of Empirical Human Sciences and Economics, Department of Sociology, Saarland University
2004 - 2007 Bachelor studies Public Health/Health Sciences (B.A.) with focus on "Health Promotion and Prevention", Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Bremen
GEW - Trade Union for Education
DeGEval - Society for Evaluation - Spokesperson of the working group "Professionalization
ITES - Institute for Theory and Empiricism of the Social - Workshop for Social Pedagogical Thinking
Network Young Science in Social Work
ForBES - Research Group Education, Evaluation, Social Work under the scientific direction of Prof. Dr. Dieter Filsinger
Prigge, J., Thole, W., & Engelbracht, M. (2021). Qualifizierung der Qualifizierenden. Zum Wandel der Qualifizierungslandschaft für Tätigkeiten im Feld der Pädagogik der Kindheit und Sozialen Arbeit. In sozial extra, 45(5), S. 300-305. DOI: https://doi.org/10.1007/s12054- 021- 00415-6
Simon, S., Kerle, A., & Prigge, J. (2021). „In ner Kita gibt’s erstmal keinen Stempel“. Sprechen über Armut und strukturellen Benachteiligungen als Herausforderung im Umgang mit Heterogenität. In S. Geiger, S. Dahlheimer & M. Bader (Hrsg.), Perspektiven auf Heterogenität in Bildung und Erziehung – Kindheits- und sozialpädagogische Beiträge. Weinheim & Basel: Beltz Juventa.
Thole, W., Sehmer, J., Prigge, J., & Schildknecht, L. (2021). Das Ich, das Wir und „die“ Anderen. Sozialer Zusammenhalt zwischen Ungleichheitskritik und exklusiven Gemeinschaften. In sozialmagazin. E. Tuider & J. Fischer (Hrsg.), Sozialer Zusammenhalt. 4. Sonderband., S. 18-32.
Prigge, J., Gumz, H., Simon, S. (2021). Ungleiche Perspektiven auf Familie in und zwischen Bildungsinstitutionen. In Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit (Hrsg.), Familie im Kontext pädagogischer Institutionen. Theoretische Perspektiven und empirische Zugänge. Weinheim & Basel: Beltz Juventa, S. 127-140.
Eckl, M., Prigge, J., Schildknecht, L., & Ghanem, C. (2020). Zehn Jahre Soziale Passagen: Eine empirische Analyse ihrer Themen. Soziale Passagen, 12(1), S. 57-80. DOI: doi.org/10.1007/s12592-020-00346-1
Sehmer, J., Gumz, H., Marks, S., Prigge, J., Rohde, J., Schildknecht, L., & Simon, S. (2020). Dialogische Wissenstransformation. Zum Beitrag qualitativ-rekonstruktiver Forschung für das Projekt der Sozialen Arbeit. In P. Cloos, B. Lochner & H. Schoneville (Hrsg.), Soziale Arbeit als Projekt. Konturierungen von Disziplin und Profession. Wiesbaden: Springer VS, S. 171-184.
Simon, S., Prigge, J., Thole, W. (2020). Viel Programm, wenig Gesten. Zu den sozial- und bildungspolitischen Anforderungen an Einrichtungen der frühen Kindheit, sozialen Ungleichheiten entgegenzuwirken. Forum Erwachsenenbildung. Die evangelische Zeitschrift für Bildung im Lebenslauf, 2(53), S. 40-42.
Simon, S., Prigge, J., Lochner, B., & Thole, W. (2019). Deutungen von Armut. Pädagogische Thematisierungen von und Umgangsweisen mit sozialer Ungleichheit in Kindertageseinrichtungen. neue praxis, 5(49), S. 395-414.
Prigge, J., Simon, S., Lochner, B., & Bastug, B. (2019). Professionelle Deutungs- und Handlungskompetenzen im Umgang mit Armut entwickeln. Empiriebasierte Überlegungen zu curricularen und didaktischen Anforderungen in der frühpädagogischen Ausbildung. Pädagogischer Blick 27(4), S. 331-343.
Prigge, J., Simon, S., & Schildknecht, L. (2019). "...zweierlei Schuhe". Pädagogik der Kindheit und Wissenstransfer. In sozial extra, 4/43, S. 276-280. DOI: https://doi.org/10.1007/s12054-019-00199-w
Simon, S., Lochner, B., & Prigge, J. (2019). Wie(so) über Armut sprechen? Zur Notwendigkeit einer armutsbewussten Praxis in Kindertagesstätten. Frühe Kindheit, 3/2019, S. 36-41, Themenschwerpunkt „Arme Kinder – reiche Kinder“.
Lochner, B., Prigge, J., & Simon, S. (2018). Das Bildungs- und Teilhabepaket als „schizophrene Geschichte“? Perspektiven von Frühpädagog_innen auf sozialstaatliche Unterstützung. Sozial Extra, 3(42), S. 42-45.
Schirrmacher, F., & Prigge, J. (2017). Arm im Kindergarten? Blick auf ein Forschungsprojekt aus dem Evangelischen Fröbelseminar. In Diakonie Hessen (Hrsg.), Jahresbericht Diakonie Hessen mit dem Schwerpunkt Soziale Gerechtigkeit. Eigenverlag, S. 44-45.
Schott, D., Schopper, S., & Prigge, J. (2017). Professionalisierung in der Gesellschaft für Evaluation. Zeitschrift für Evaluation (ZfEv), 2/2017, S. 284-288.
Prigge, J. (2017). Welche Daten braucht die Schule? Quantitativ oder Qualitativ? In: Deutsches Bildungsressort Südtirol (Hrsg.), info spezial – Informationsschrift für Kindergarten und Schule in Südtirol, S. 22‑23.
Prigge, J., & Lück-Filsinger, M. (2017). Zum Einsatz der Grounded Theory in Evaluationen. Das Problem des Theoretical Sampling. In D. Henn, J. Prigge, K. Ries & M. Lück-Filsinger (Hrsg.), Streifzüge durch die angewandte Sozialwissenschaft. Evaluation – Soziale Arbeit – Migration – Sozialpolitik. Münster & New York: Waxmann, S. 67‑88.
Prigge, J., Henn, D., Ries, K., & Lück-Filsinger, M. (2017). Streifzüge durch die Theorie und Praxis angewandter Sozialwissenschaft. Über Evaluation, Soziale Arbeit, Migration hin zur Sozialpolitik und zurück. In D. Henn, J. Prigge, K. Ries & M. Lück-Filsinger (Hrsg.), Streifzüge durch die angewandte Sozialwissenschaft. Evaluation – Soziale Arbeit – Migration – Sozialpolitik. Münster & New York: Waxmann, S. 9‑20.