Anne Pesch
Main areas of work
Research topics
- Cultural and aesthetic education
- Digitality, technologies and things
- Relationality
- Body and corporeality
- Basic concepts of pedagogy
Subject areas
- Anthropology and philosophy of education and training
- Phenomenology, post-phenomenology
Office hours
Consultation hours by appointment
Further information
Scientific activities at the university (10/2020 - today)
02/2024 - today
Research assistant at the Institute of Social Pedagogy, Adult Education and Pedagogy in Early Childhood at the TU Dortmund University, Project: Network Spaces of Cultural Education (NetKuBi), Prof. Dr. Werner Thole
03/2021 - today
PhD, working title: Learning with things and technologies. Educational science and post-phenomenological perspectives
10/2020-03/2024
Research assistant at the Department of Educational Sciences, Institute of Social Work, BTU Cottbus - Senftenberg
Editorial activities (08/2016 - today)
08/2018 - today
Freelance editorial assistant in the culture and society departments, Deutschlandfunk, Cologne
03/2019 - 10/2020
Media author and freelance editorial assistant, Bildungsverlag EINS (Westermann), Cologne
08/2016 - 04/2018
Student assistant, Deutschlandfunk, Cologne
Science administration (09/2019 - 10/2019)
09/2019 - 10/2019
Intern in the Department of Social Sciences and Humanities, BMBF, Bonn
Teaching activities (11/2009 - 04/2019)
11/2009 - 04/2019
Honorary teacher, Schülerhilfe, Euskirchen and Cologne Intern and tutor, high schools in Cologne, Siegburg and Euskirchen
Academic qualifications
09/2018
Extension examination for the first state examination for the teaching profession Gymnasium/Gesamtschule in philosophy/practical philosophy, University of Cologne
07/2018
First state examination for the teaching degree Gymnasium/ Comprehensive School in the subjects German and Pedagogy, University of Cologne
Examination thesis: On the aesthetics and anesthetics of basic cultural images in Wolfgang Welsch
Learning with things and technologies. Educational science and post-phenomenological perspectives (in preparation). Cumulative dissertation.
Network Spaces of Cultural Education (NetKuBi)
The research project, funded by the Federal Ministry of Education and Research, focuses on the question of how young people create spaces and arrangements of cultural education through interconnected digital and location-based cultural practices, forms of expression and modes of appropriation. The spatial, informally organized constitution processes of cultural education in adolescence and forms of cultural appropriation practices as well as their collective forms of thematization are investigated.
Project management at the TU Dortmund: Prof. Dr. Werner Thole
You can find more information here.
Journalbeiträge
Lernen in Interface-Beziehungen. Eine anthropologisch-postphänomenologische Deutung (2024). In: Pietraß, Manuela / Zirfas, Jörg (Hrsg.): Homo Digitalis. Neue Fragestellungen der Medienpädagogik aus anthropologischer Perspektive (Themenheft). MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 63, S. 93–110. https://doi.org/10.21240/mpaed/63/2024.09.16.X . (peer reviewed)
Lernen und Anderswerden in Mensch-Technologie-Relationen. Anschlüsse an Don Ihde und Bernhard Waldenfels (2024). In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 100, H. 3, S. 393–411. https://doi.org/10.30965/25890581-10003008 . (peer reviewed)
Dinge der Sozialen Arbeit. Postphänomenologische Perspektiven (zusammen mit Juliane Noack Napoles, in Planung).
Sammelbandbeiträge
Rethinking Ihde's Relations Pedagogically. On Learning and Becoming Who We Are in Relations to Things (vorauss. 2024). In: Bohlmann, Markus / Breil, Patrizia (Hrsg.): Postphenomenology and Technologies Within Educational Settings. Series: Postphenomenology and the Philosophy of Technology, ed. by Robert Rosenberger. Lexington Books/ Rowman & Littlefield. (peer reviewed)
Participation and Relationality (in Planung). In: Noack Napoles, Juliane/Grosu, Doinita/Kleinow, Matthias (Hrsg.): Participation in Theory and Practice. Peter Lang.
Herausgeberschaften
Pädagogische Anthropologie des Alterns und der höheren Lebensalter (zusammen mit Ruprecht Mattig und Juliane Noack Napoles, in Vorbereitung). Tagungsband zur Kommissionstagung Pädagogische Anthropologie 2023. Beltz Juventa.
Weitere
Fünf Überlegungen zu der Frage: Warum Pädagogische Anthropologie? (zusammen mit dem Netzwerk Pädagogische Anthropologie, 2024).
Lernen an Schnittstellen, Forum Erziehungs- und Bildungsphilosophie, Höchst 07/2024.
Netzwerkräume Kultureller Bildung (Projektvorstellung, zusammen mit Ninja Bandow und Clara Will), Vernetzungstreffen des BMBF-Förderschwerpunkts „Kulturelle Bildung in gesellschaftlichen Transformationen", Nürnberg 06/2024.
Pädagogische Anthropologie der Relationalität (zusammen mit Lena Köhler & Matthias Steffel), Arbeitstagung der Kommission Pädagogische Anthropologie der DGfE, Essen 05/2024.
Altern und ältere Menschen im Spiegel digitaler Technologien. Experimentelle, assoziative und reflexive Annäherungen über Künstliche Intelligenz und VR (Workshop zusammen mit Katrin Jäser, Birte Probst, Henry Herkula), Jahrestagung der Kommission Anthropologie der DGfE „Altern und alte Menschen“, Cottbus 09/2023.
Warum Pädagogische Anthropologie? Fünf Thesen (zusammen mit Matthias Steffel für das Netzwerk Pädagogische Anthropologie), Jahrestagung der Kommission Pädagogische Anthropologie der DGfE „Altern und alte Menschen“, Cottbus 09/2023.
Lernen und Anderswerden in Mensch-Technologie-Relationen. Über das Fahrradfahrenlernen. Forschungswerkstatt der Wissenschaftler:innen in Qualifizierungsphasen. DGfE-Sektionstagung Allgemeine Erziehungswissenschaft: Digitalität. Erziehungswissenschaftliche Erkundungen einer kulturellen Transformation, Koblenz 03/2023.
Körper und Virtualität. Anthropologische Perspektiven für die Pädagogik (zusammen mit Dr. Karina Limonta Viera, Brasilien), Jahrestagung der Kommission Anthropologie der DGfE „Virtualität. Perspektiven der Pädagogischen Anthropologie“, Dresden 09/2022.
Kulturelle Bildung und Digitalisierung (zusammen mit Tobias Falke), AG Kulturelle Bildung, BTU Cottbus-Senftenberg, Cottbus 03/2022.
Technologien, Wahrnehmung, Embodiment. Die Postphänomenologie Don Ihdes, Workshop „Science Fiction of the Body”, Universität Hildesheim 10/2021.
WiSe 2021: Methodological foundations. Session: Research Ethics (together with Frauke Risse), BTU Cottbus-Senftenberg.
Summer semester 2021: Lecture series: Eudaimogenesis. Shaping a successful life. Moderation of the entire lecture series, acquisition of funding and participation in planning, BTU Cottbus-Senftenberg.
WiSe 2020: Introduction to the educational sciences. Sessions: Education; upbringing, education and socialization, BTU Cottbus-Senftenberg.
AGs and colloquia
- Member of the organizational team of the Educational Anthropology Network (DGfE, Commission for Educational Anthropology), elected to the speakers' circle from fall 2025
- Working Group "Relational Anthropology" (DGfE, Commission for Educational Anthropology)
- Working Group "Philosophy of Digitality" (DGPhil): Focus group "Digital lifeworld and games"
- Working group "Aesthetics - Digitality - Culture" (DGfE, Section Media Education)
- Colloquium of the Institute for Social Pedagogy, Adult Education and Pedagogy of Early Childhood (TU Dortmund University)
- Colloquium Educational Sciences in Social Work (BTU Cottbus Senftenberg, Prof. Dr. Juliane Noack Napoles)
Societies
- German Society for Educational Sciences (DGfE) (educational anthropology, philosophy of education, media education), elected to the speakers' circle from fall 2025
- German Society for Aesthetics (DGÄ)
- Society for Media Studies (GfM)
Organization of events
Annual conference of the Anthropology Commission of the DGfE "Ageing and Old People" (participation), Cottbus 09/2023
Eudaimogenesis. Shaping a successful life. Lecture series at the BTU Cottbus-Senftenberg, Department of Educational Sciences, summer semester 2021
Various colloquia, 2020 - today
Acquisition of third-party funding
Eudaimogenesis. Shaping a successful life. Anthology and lecture series at the BTU Cottbus-Senftenberg in summer semester 2021. Acquisition for the Department of Educational Sciences, Prof. Dr. Juliane Noack Napoles
