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Department of Educational Sciences and Psychology
Research assistant

Jana Heer, M.A

Main areas of work

Theoretical:

  • Practice-theoretical, poststructuralist and relational perspectives.

Empirical:

  • Qualitative research methods (esp. ethnography)
  • reflexive and critical knowledge production

Topics:

  • Youth and young adulthood
  • transitions and normativities
  • (post-)digital practices and social media
  • (Re-)production and deconstruction of power relations and social inequalities (with a special focus on age and gender)

Office hours

Consultation hours take place by arrangement via e-mail. Please let me know your request and whether you would like to attend the consultation digitally or in person.

More information

Since 10/2023 Research Assistant, TU Dortmund University, Institute for Social Pedagogy, Adult Education and Pedagogy of Early Childhood (ISEP); Professorship for Theory and Empiricism of Social Pedagogy, Prof. Dr. Markus Sauerwein

01/2020 - 08/2023 Research Assistant, Goethe University Frankfurt am Main, Institute for Social Pedagogy and Adult Education; fellow in the DFG Research Training Group "Doing Transitions - Forms of Shaping Transitions in the Life Course" of the University of Tübingen and the University of Frankfurt am Main, speakers:in: Prof. Dr. Andreas Walther and Prof.in Dr.in Barbara Stauber

Since 2020 PhD project "Doing Transitions Online (Differently). An ethnography of collective online practices and the production of (as deviantly marked) transitions (in) youth" (working title)

02/2019 - 12/2019 Research Assistant, DIPF | Leibniz Institute for Human Development and Educational Information, Department BiQua, Project: Study on the Development of All-Day Schools (StEG), Sub-study: StEG-Tandem, Project Management Prof. Dr. Dr. h.c.. Eckhard Klieme

07/2016 - 02/2019 Student Assistant, DIPF | Leibniz Institute for Human Development and Educational Information, Department BiQua, Project: Study on the development of all-day schools (StEG), Sub-study: StEG-Tandem, Project Management Prof. Dr. Dr. h.c. Eckhard Klieme

WiSe 2018/2019 graduation (M.A. Educational Sciences, with distinction), title of the master thesis: "Between heroized fighters and the ostentatious triumph - case reconstructions of a pathologized practice in the digital space".

2011-2018 Studies of Educational Sciences, Goethe University, Frankfurt am Main (Major: Youth (Age of Life), Psychology (Elective I+II).

Journal articles (peer-reviewed)

Heer J., Coates, L., Prescher, J. & Hilkert, M. (2022). An Übergängen teilnehmen, Übergänge beobachten? Ethnografische Forschungen zu Übergängen im Lebenslauf. Zeitschrift für Pädagogik Beiheft 68/2022, 66-81.

Sauerwein, M. & Heer, J. (2020). Warum gibt es keine leistungssteigernden Effekte durch den Besuch von Ganztagsangeboten? – oder Über die Paradoxie individueller Förderung. Zeitschrift für Pädagogik, Heft 1/2020, 78-101.

Contributions to edited volumes/journals (without peer review)

Heer, J. & Sauerwein, M. (2021). Schulentwicklung als Kooperationsprojekt zwischen Wissenschaft und Praxis am Beispiel von StEG-Tandem. In S. Kielblock, B. Arnoldt, N. Fischer, J. M. Gaiser & H. G. Holtappels (Hrsg.), Individuelle Förderung in der Ganztagsschule, S. 135-156. Weinheim: Beltz Juventa.

Sauerwein, M. & Heer, J. (2019). „es ist sozusagen auch nur EIN Beispiel, wie das umgesetzt wurde.“ Wissenschafts-Praxis-Transfer als prozesshafter Dialog. Sozial Extra, 2019(4), 271-275.

Brisson, B., Dohrmann, J., Fischer, N., Heer, J., Heyl, K. & Klieme, E. et al. (2019). StEG-Tandem. In StEG-Konsortium (Hrsg.), Individuelle Förderung Potenziale der Ganztagsschule (S. 26–35).

Gleiß, M. Heer, J. Racky, G. & Thiel, M. (2019). „Man lernt nirgends so viel wie an der Front“ – Praxis statt Theorie? In S. Richter & B. Friebertshäuser (Hrsg.), Studieren – Forschen (als) Praxis. Ethnographische Erkundungen von Studierenden der Erziehungswissenschaften. Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft, S.161-178.

 

Heer, J. (2022). Doing Transitions Online – Übergangspraktiken (Post-)Adoleszenter fernab körperlicher Kopräsenz. Vortrag im Symposium ‚Vergewisserungspraxen von Jugendlichen in entgrenzten Zeit-Räumen‘. 28. DGfE Kongress ENT | GRENZ | UNGEN, Universität Bremen.

Heer, J. (2022) Mimetische Online-Praktiken und Übergänge in der (Post-)Adoleszenz. Gastvortrag in der Vorlesung „Sozialpädagogik der Übergänge“, Prof. Marc Weinhardt, Universität Trier, WiSe 21/22.

Heer, J. (2021). Can we just normalize #boysinskirts #bodyhair #pronounscheck. Online-Praktiken rund um Körper, Sexualitäten und Gender. Gastvortrag im Seminar „Sozialwissenschaftliche Zugänge zu Lebenslagen und Lebensstilen (Jugend I)“, Dr.in Yağmur Mengilli, Goethe-Universität Frankfurt, SoSe21.

Heer, J. (2021). Jugend – Übergänge – kollektive Online-Praktiken. Ethnografische Einblicke. Gastvortrag in der Vorlesung „Sozialpädagogik und Übergänge“, Prof. Marc Weinhardt, Universität Trier, WiSe 20/21.

Benoit, M. & Heer, J. (2020). Fallrekonstruktion einer pathologisierten Praxis im digitalen Raum. Vortrag auf der Tagung „Digitalisierung und Soziale Arbeit – Transformationen, Beharrungen und Herausforderungen“, FernUniversität in Hagen.

Heer, J. (2020) Doing Transitions Online – TikTok als (digitaler) Raum der Herstellung und Gestaltung von Übergängen? Gastvortrag im Seminar „Bildungsräume - Räumliche und Materielle Aspekte von Lernen und Bildung über den Lebenslauf“, Dr.in Anna Wanka, Goethe-Universität Frankfurt, WiSe 20/21.

Heer, J. (2020). Doing Transitions Online. Adolescence – Social Media – Online-Challenges. Postersession at the International Conference ‚Doing Transitions in the Life Course. Discourses, Practices, Institutions, Subjects‘, University Tübingen.

Heer, J. & Sauerwein, M. (2020-Kongress abgesagt). Wissenschafts-Praxis-Zusammenarbeit als sukzessiver Annäherungs- und Aushandlungsprozess. Posterbeitrag, DGfE Kongress Optimierung, Köln.

Sauerwein, M. & Heer, J. (2019). How do school development teams implement peer-mentoring in supervised homework - linking text mining to (qualitative) social reconstructive methods. Contribution at the 3rd International Conference on School Improvement Research (SIR): Concepts, Designs, and Methods, University of Zürich.

  • German Society for Educational Science (DGfE), (associate membership)
  • Equality Council of the DFG Research Training Group "Doing Transitions" (spokesperson), cross-locational (2020-2022)
  • Working group "Ethnographic Collage" (at the Department of Education, Goethe University Frankfurt/M.) (since 2020)
  • Working Group "JuDi - Young People's Self-Designs and Sociality Influenced by the Media" (at the Department of Education, Goethe University Frankfurt/M.) (since 2022)
  • Goethe Research Academy for Early Career Researchers (GRADE) (since 2020)
  • GRADE Initiative Ethnography (2020-2023)